Selasa, 28 Juni 2011

10 kesan merokok kepada perokok

Jika anda merokok, anda sudah tahu anda patut berhenti. Merokok buruk bagi jantung anda, paru-paru, otak, dan malah kehidupan seks anda.

Tapi anda sudah berhenti dari semalam jika kesan buruk merokok itu jelas kelihatan. Contohnya, jika setiap rokok menimbulkan tompok hitam di muka anda , baru anda mahu berhenti.

Merokok telah merosakkan penampilan anda. Baca terus untuk menemui 10 kesan merokok yang akan merosakkan penampilan anda.

Selaput bawah mata dan katarak mata
Jangan anda benci kalau anda tidak boleh nyenyak tidur malam kerana merokok dan anda akan kelihatan tidak cukup tidur.

Menurut kajian John Hopkins perokok 4 kali lebih besar kemungkinan tidak boleh berehat dibandingkan yang tidak merokok.

http://yoancosmos.files.wordpress.com/2010/05/katarak.jpg
Katarak adalah sejenis kerusakan mata yang menyebabkan lensa mata berselaput dan rabun. Lensa mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya, bervariasi sesuai tingkatannya dari sedikit sampai keburaman total dan menghalangi jalan cahaya.
Semakin banyak merokok, semakin besar kemungkinan mata terkena katarak. Hati-hati, kawan, katarak boleh menyebabkan buta.
Kulit bersisik


Kulit bersisik boleh menimpa sesiapa sahaja termasuk yang tidak merokok. Tetapi resiko kulit bersisik amat tinggi bagi perokok.

Menurut sebuah kajian tahun 2007, jika anda mengisap satu bungkus rokok sehari selama 10 tahun atau kurang, risiko kulit bersisik meningkat 20%, 11-20 tahun risiko anda adalah 60% lebih tinggi, dan bagi mereka yang merokok lebih dari 20 tahun resiko meningkat 50 %,(malah kesan merokok semasa hamil atau masa kanak-kanak dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi.)
http://www.aafp.org/afp/20001015/1823_f2.jpg

Gigi kuning


Apakah anda tida suka gigi yang putih? Kalau anda merokok sila ucapkan selamat tinggal buat gigi putih.

http://3.bp.blogspot.com/_3LEndceFPUA/S-JrJjncFZI/AAAAAAAAAkg/XViDT8Vlb6A/s1600/gigi_kuning_perokok_100506065036.jpg

Penuaan awal dan berkedut


Pakar sepakat bahawa merokok mempercepat proses penuaan, sehingga perokok kelihatan 1,4 tahun lebih tua daripada kebanyakan bukan perokok.

Mengapa wajah berkedut? Merokok menghimpit kumpulan darah yang menjadikan jaringan kulit kelihatan kenyal.


http://www.skinsight.com/images/dx/webAdult/telangiectasia_14173_med.jpg

Jari Kuning


Nikotin dalam asap rokok tidak hanya dapat membuat gigi anda (dan dinding rumah anda) coklat, tetapi juga membuat jari dan kuku anda kuning.

http://3.bp.blogspot.com/-5EfnVD71K-c/TbOer64j-kI/AAAAAAAABCM/tzFF6ERMBNs/s1600/merokok-merusak-penampilan-6.jpg
Rambut tipis


Selain kulit berkedut merokok juga merosakkan rambut anda . Menurut para pakar, kimia beracun dalam asap dapat merosakkan DNA pada folikel rambut dan menghasilkan radikal bebas yang merosakkan sel.

Perokok memiliki rambut nipis yang cenderung gugur dan lebih cepat botak dari yang bukan perokok.

Menurut kajian di Taiwan tahun 2007 , lelaki perokok dua kali lebih cepat botak dari bukan perokok, disamping faktor genetik.
http://igambar.com/p/cr5vi

Bekas luka
http://drrozmey.files.wordpress.com/2009/12/az-11.jpg

Nikotin menyebabkan vasokonstriksi, penyempitan pembuluh darah yang dapat menghalang aliran darah kaya oksigen ke pembuluh darah di muka atau bahagian lain dari tubuh.

Ini bererti luka anda akan memakan waktu lebih lama untuk sembuh dan anda akan mempunyai parut luka yang lebih besar dan lebih merah daripada orang yang tidak merokok.

Gigi rosak


Merokok menempatkan anda pada risiko yang lebih besar untuk semua jenis masalah gigi, termasuk kanser mulut dan penyakit gusi.

Malah, menurut satu kajian di England tahun 2005 dalam Journal of Clinical Periodontology, perokok beresiko sehingga enam kali lebih besar dibanding bukan perokok untuk penyakit gusi, yang akan mengakibatkan hilangnya gigi.
http://3.bp.blogspot.com/__ZJDiY6vdyU/TOcyF2rSf5I/AAAAAAAAABE/JhY519ahsu8/s1600/z.jpg

Hilangnya aura semulajadi


Pernah perhatikan bagaimana kulit perokok 'kadang-kadang nampak seakan-akan mati? Satu kajian pada tahun 1985 datang dengan istilah Smoker's Face untuk menggambarkan karakter wajah tertentu, seperti berkedut, dan penampilan kulit kering, yang disebabkan oleh merokok.

Asap rokok mengandung karbon monoksida, yang menggantikan oksigen pada kulit anda, dan nikotin, yang mengurangi aliran darah, meninggalkan kulit kering dan berubah warna. Merokok juga menghabiskan banyak nutrion, termasuk vitamin C, yang membantu melindungi dan memperbaiki kerosakan kulit.
http://1.bp.blogspot.com/_lg9VtIm-shc/S8sJc3IQozI/AAAAAAAAADA/vNsHHYs10Gc/s1600/perokok.jpg

Penyembuhan luka lama

Pakar menemui kesimpulan bahawa perokok memerlukan masa lebih lama untuk sembuh selepas pembedahan atau rawatan seperti face-lift, ekstraksi gigi, dan prosedur periodontal.haxims

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post