Kamis, 09 Juni 2011

Dari Rosalyn penulis buku Kristian kepada Ruqaiyyah penulis buku Islam


Menyebut nama Rosalyn Rushbrook, masyarakat Inggeris pasti akan segera mengingati buku-buku pengetahuan dasar Kristian. Penerima gelaran sarjana teologi di Hull University ini memang aktif menulis buku-buku bertema Kristian untuk beberapa penerbitan utama. Malah, beberapa bukunya dicadangkan untuk pengajaran banyak sekolah di England.

Wanita yang lahir pada tahun 1942 ini berkahwin dengan penyair George Morris Kendrick pada tahun 1964 dan kemudian mendapat dua orang anak. Perkahwinan mereka berakhir setelah suaminya berpindah menganut agama Scientologis tahun 1986.

Akhir tahun 1986, beliau mendapat hidayah dan memeluk Islam dan menggantikan namanya menjadi Ruqaiyyah.


Pada tahun 1990 beliau berkahwin dengan seorang lelaki kelahiran Pakistan, Waris Maqsood Ali. Namun sembilan tahun kemudian mereka bercerai kerana Waris berkahwin dengan sepupunya yang masih muda di Pakistan, demi membolehkan status isteri barunya menjadi rakyat England.

Setelah menjadi Muslim, beliau aktif menulis buku-buku keislaman. Ia menjawat jawatan sebagai Ketua Pengajian Keagamaan di William Gee High School, Hull, England. Ia telah menulis lebih dari empat puluh buku tentang berbagai aspek agama, bertumpu pada antara lain indahnya menganut Islam dan pedoman bagi para mualaf.

Banyak dari buku-bukunya diterbitkan oleh Goodword Press dari New Delhi, termasuk Living Islam, The Muslim Prayer Encyclopedia, dan buku-buku konsultasi bagi remaja. Dia pernah diundang oleh Hodder Headlines untuk menulis buku Islam dalam bab World Faiths dalam siri buku popular di seluruh dunia, Teach Yourself

Dia juga telah menciptakan program yang membolehkan mahasiswa untuk mempelajari Islam. Buku berjudul Islam ini diterbitkan oleh Heinemann Press pada tahun 1986 dan terus diulang cetakan, dan Do-it-Yourself Coursebook yang diterbitkan oleh IPCI.

Buku ini telah digunakan secara meluas di sekolah-sekolah England selama lebih dari 20 tahun, dan Pengajian DIY kini telah diambil oleh banyak orang mahasiswa, dan kumpulan swasta bukan hanya di Englad tapi di beberapa negara.

Dia ada di antara Muslim England pertama yang menerima penghargaan Muslim News Awards for Excellence pada tahun 2001, dan Muhammad Iqbal Award untuk Kreativiti dalam pemikiran Islam.

Berikut petikan wawancaranya dengan BBC soal keislamannya:

Bagaimana menjadi mualaf di mata anda?

Tidak ada yang lebih mudah dari berhijrah menjadi Muslim - ketika kita menyedari dengan sungguh-sungguh bahawa Allah itu memang ada, dan seorang lelaki kelahiran Arab bernama Muhammad adalah utusan-Nya. Kemudian kita bersyahadat. Ini langkah pertama kita menjadi Muslim. Bertakwa, kemudian hati menjadi ihsan.

Dari segi sosial, Islam harus menjadi sebahagian dari gaya hidup anda. Bagi mualaf perempuan, maka ertinya ada pertaruhan besar berkait pembangunan kepercayaan diri. Tidak hanya kerana cara berpakaian juga berubah -- yang pasti akan disertai perubahan sikap keluarga dan orang-orang terdekat -- juga anda harus bersiap tidak disapa seorang lelaki pun di masjid manapun yang anda masuki (ia menyampaikannya dengan sedikit bercanda).

Bagimana makna menerima keyakinan Islam?

Menjadi Muslim, ertinya mendapatkan keyakinan universal. Kita tak perlu berpura-pura menjadi orang Arab atau Pakistan, untuk merasa memiliki dan dimiliki oleh Islam.

Kita sekarang tahu ada Muslim di setiap tempat di dunia, dari Eskimo hingga Aborigin.

Kita mungkin mengambil nama Arab, atau kita dapat memilih untuk menjaga nama lama kita, itu tidak terlalu penting.

Ada kekecewaan setelah menjadi Muslim?

Kita telah menjadi cukup dewasa untuk menyedari bahawa tidak setiap Muslim adalah orang suci. Mereka adalah juga manusia biasa dan kebanyakan dari kita jauh dari sempurna.

Kita mungkin akan mendapatkan kekecewaan menemui bahawa tidak setiap Muslim hidup dengan cara muslim. Tapi perkara ini tidak membuat kami menyerah atau menuduh mereka sebagai munafik, kita hanya melakukan yang terbaik untuk hidup kita sendiri dengan cara terbaik yang kita boleh.

Beberapa Muslim sangat spiritual dalam erti Islam benar-benar menjadi tuntutan hidupnya, sementara beberapa hanya ritualistik dalam menganut Islam.

Tapi kami para Muslim 'pendatang' semakin merasa kita dapat mengambil tempat bersama yang lain dalam perakara ini umat yang luas atau keluarga, dan selama kita melakukan yang terbaik, Allah akan memberikan balasan atas niat baik kita.
Sumber: BBC, Islam for Today

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post