Tidak selamanya penjara menyaksikan kesan kotor, teruk dan tidak berperikemanusiaan. Penjara Leoben Justice Centre di Steiermark, Austria, membuktikannya dengan rekabentuk mirip dengan hotel bintang lima.

Penjara ‘bintang lima’ tersebut merupakan kreativiti arkitek Josef Hohensinn. Selesai dibina pada November 2004, penjara yang hanya dapat menampung 205 banduan ini sekelip mata sudah mendapat pesanan penghuninya.

“Tidak ada yang boleh bercakap tentang mewah, dan memang bukan soal wang, tetapi keinginan positif menciptakan sebuah seni bina bangunan untuk kehidupan yang lebih menyenangkan,” ujar Josef Hohensim seperti di dalam stgo.es.

Ada dua tulisan di sekeliling penjara: “Semua manusia dilahirkan bebas dan sama dalam martabat dan hak,” dan “Setiap orang yang dirampas kebebasannya harus diperlakukan dengan perikemanusiaan dan martabat yang ada pada manusia harus diperlakukan secara terhormat.”

Dua kalimat ini diambil dari Perjanjian Antarabangsa tentang Hak Sivil dan Politik.


Josef Hohensinn membuat rekaan bangunan dengan tata letak ruang berkonsep seni yang memenuhi standard tertinggi Austria. Rancangan Josef direka agar banduan dapat bergerak bebas di antara sel-sel dan ruang komunal.

Josef juga menciptakan bangunan yang memberi ruang para banduan dapat menghirup udara segar. Ada tiga halaman di dalamnya dengan dinding-dinding tempat duduk binaan berkelok-kelok yang cukup artistik dan hijau.

Hohensinn memberi sentuhan ceria dengan memasukkan kerusi warna-warni agar banduan dapat bersantai sambil menikmati pemandangan dari balik kaca kaca bening.
Semua itu jauh dari estetika penjara tradisional yang selama ini dikatakan cukup menyesakkan.

”Selama ini para banduan telah kehilangan kebebasan,” ujarnya.ditox.co.cc