Minggu, 26 Juni 2011

Siput terbesar di dunia



Siput raksasa Afrika adalah jenis siput terbesar di planet ini, dengan cengkerang membesar sehingga 30 cm dan 15 cm diameter.

Siput asli dari hutan tropika Ghana, Afrika. Siput raksasa Afrika hidup dalam keadaan tropika, tanpa masalah alam. Fakta menunjukkan setiap siput dapat menghasilkan sehingga dua ratus telur per tahun, menyebabkan masalah kepada penduduk setempat yang besar jumlahnya.


Siput ini menimbulkan masalah di mana sahaja koloni siput raksasa ada, semua spesies lain dari siput akan musnah. Siput ini juga memakan jenis tanaman dan buah-buahan.

Sebagai informasi informasi, siput-siput ini juga memakan semen dan cat, bangunan. Seperti siput, GAS adalah hermaprodit dan sangat produktif. Hanya sepasang siput boleh berubah mencapai ukuran 8 sehingga 10 milian koloni, dalam waktu 5-7 tahun masa hidup mereka.



Siput ini juga dianggap sebagai parasit, di Afrika, di Dunia Barat. Siput raksasa Afrika adalah haiwan peliharaan yang paling banyak di pasar, kerana kecerdasan mereka dan kemampuan untuk mereproduksi suara. Siput ini menarik kerana besar, licin dan sukar didapati.

ujung-bumi

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post