Kamis, 07 Juli 2011

10 haiwan herbivor sangat berbahaya

Sebahagian besar orang menganggap bahawa haiwan pemakan daging atau karnivor adalah haiwan yang sangat berbahaya. Haiwan pemakan daging atau Karnivor yang bahaya malah membunuh manusia seperti Hiu, Singa, Harimau, Buaya, dan lain-lain.

Namun tidak bererti haiwan Herbivor atau haiwan pemakan tumbuhan bukan haiwan yang berbahaya. Haiwan herbivor juga kadang-kadang sangat berbahaya, boleh menjadi sangat liar dan buas semasa keadaan yang terdesak seperti semasa diserang atau semasa anak-anak diganggu.

Disini kami akan memberikan senarai 10 haiwan herbivora paling berbahaya, untuk menyedarkan manusia bahawa haiwan herbivor juga boleh menjadi sangat berbahaya.
1. Gelada Baboon

Gelada Baboon
Gelada Baboon adalah salah satu primat berbadan besar yang berasal dari daerah Afrika Timur terutama dari daerah Eithiopia. Makanan haiwan ini terdiri dari rumput dan daun.
Gelada Baboon biasa hidup damai bersama kumpulannya, namun semasa salah seekor anak atau anggota kumpulannya terancam, maka haiwan ini akan segera menyerang secara membabi-buta dengan gigi tajam dan cakaran, tidak kira manusia atau haiwan lain yang lebih besar dan buas.

2. Bison Amerika

Bison Amerika - 10 Hewan Pemakan Rumput Yang Berbahaya bagi Manusia - www.simbya.blogspot.com
Bison Amerika
Bison adalah salah satu jenis haiwan ternak liar yang berasal dari Amerika. Berat seekor bison boleh mencapai 1 tan. Haiwan ini akan sangat berbahaya jika terdapat tanda-tanda menyakiti anak-anaknya atau jika masuk ke wilayahnya, dengan senjata utama iaitu berupa tanduk kuat, haiwan ini akan menyerang musuhnya secara membabi-buta dan secara serentak.

3. Gorila
Gorila - 10 Hewan Pemakan Rumput Yang Berbahaya bagi Manusia - www.simbya.blogspot.com
Gorila
Gorila memiliki lengan besar dan gigi taring yang tajam seperti pisau. Haiwan ini dapat berjalan lebih cepat daripada manusia, seekor gorila yang garang dapat membunuh dalam waktu beberapa saat hanya dengan menggigit serta mancabik-cabik kulit dan daging musuh yang menggangu.

4. Burung Kasuari
Burung Kasuari - 10 Hewan Pemakan Rumput Yang Berbahaya bagi Manusia - www.simbya.blogspot.com
Burung Kasuari
Burung Kasuari adalah salah satu spesies burung terbesar di wilayah Papua New Guinea dan Australia. Burung Vegetarian yang biasanya sangat gemar dengan wortel dan betik ini memang tidak mempunyai paruh yang cukup tajam, namun tendangan kakinya sangat bahaya, perpaduan ketajaman cakar dan tenaga tendanganya mungkin cukup untuk mencederakan musuh yang menggangu.
5. Badak
Badak - 10 Hewan Pemakan Rumput Yang Berbahaya bagi Manusia - www.simbya.blogspot.com
Badak
Hampir semua orang di dunia sepakat bahawa binatang ini adalah salah satu spesies paling berbahaya di dunia. Haiwan Herbivora ini sangat kuat dan sangat besar, larinya pun sangat laju. Jika merasa terancam, badak ini akan menyerang musuhnya dengan cara menyeruduknya dengan keras, dan boleh dipastikan nasib musuhnya jika terkena hempatan badannya secara mutlak.

6. Babi Hutan
Babi Hutan - 10 Hewan Pemakan Rumput Yang Berbahaya bagi Manusia - www.simbya.blogspot.com
Babi Hutan
Walaupun haiwan ini bukan termasuk herbivora sejati (semasa terdesak, haiwan ini boleh memakan daging), namun tetap dimasukan ke dalam senarai. Babi hutan mempunyai ukuran yang besar dan dapat mencapai berat lebih dari 250 kilogram. Gigi-gigi tajamnya sanggup menembus kulit dan merobek kulit musuh.

7. Cape Buffalo
http://www.perlgurl.org/archives/blogpics/AfricaFieldNotes/WebCapeBuffalo02.jpg
Cape Buffalo
Cape Buffalo termasuk vegetarian paling berbahaya di Afrika. Tanduk haiwan ini yang panjang dan tajam serta berat badan yang boleh mencapai setengah tan menjadikan haiwan ini sangat ditakuti oleh pemburu. Haiwan ini boleh menyerang dengan ganas dan lebih menakutkan haiwan ini menyerang secara bergerombolan.

8. Gajah
http://2.bp.blogspot.com/_c1y8oNYZNYA/Snc82zHF61I/AAAAAAAAAeQ/5OJgD-KO5mQ/s1600/AfricanElephant111.jpg
Gajah
Gajah biasanya dianggap sebagai haiwan yang jinak dan bersahabat, geraknya yang lambat makin menambah kesan lemah. Namun jika haiwan ini sudah marah, maka kemarahan haiwan ini amat sukar untuk dihentikan. Musuh boleh dilempar menggunakan belalainya, ditusuk dengan gadingnya, serta kemungkinan terburuk adalah diinjak dengan kakinya yang besar sehingga remuk dan hancur.
9. White Lipped Peccary
White Lipped Peccary - 10 Hewan Pemakan Rumput Yang Berbahaya bagi Manusia - www.simbya.blogspot.com
White Lipped Peccary
Haiwan yang hampir menyerupai babi hutan ini adalah haiwan khas Amerika Selatan dan Mexico. Haiwan ini memiliki gigi yang sangat tajam, sama seperti babi hutan. Gigi-gigi tajam ini juga boleh menembus kulit dan merobek kulit musuhnya.

10. Badak Air
Kuda Nil - 10 Hewan Pemakan Rumput Yang Berbahaya bagi Manusia - www.simbya.blogspot.com
Badak air
Dikenali sebagai haiwan yang sangat gendut. Haiwan ini sangat jarang dianggap berbahaya, namun semasa ada ancaman yang mengancam anggota keluarganya atau ada haiwan lain yang melewati wilayah kekuasannya. Haiwan ini tidak segan-segan untuk menyerang tidak kira itu buaya sekalipun. Dengan gigi gigi besarnya dan mulutnya yang boleh menganga hampir seukuran tubuhnya, badak air boleh menjadi pembunuh yang kejam.Simbya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post