Senin, 25 Juli 2011

11 taman atas atap yang terdapat di dunia

Tanaman dan bunga ibarat aliran darah bagi bumi, menyediakan oksigen untuk manusia dan haiwan. Walaupun begitu tidak semua orang beruntung mempunyai ruang yang cukup untuk menwujudkan taman yang hijau, terutama penduduk di bandar. Tapi itu tidak menghalangi pereka bangunan dan perancang bandar untuk mencipta ruang hijau. Tidak ada tanah kosong, atap bangunan pun jadi.

1. Waldspirale

Waldspirale merupakan sebuah apartemen di Darmstadt, Jerman, dibina pada tahun 1990-an. Namanya bererti spiral berpokok,, mencerminkan plan dari bangunan itu dan juga mempunyai taman di atas atapnya. Arkiteknya ialah Heinz M. Springmann, bangunan ini selesai dibina pada tahun 2000.

2. California Academy of the Sciences
Rana Creek, nursery yang membina taman di atas atap Akademi, dengan inovatif membuat agar tanaman dan tanahnya tidak mengelongsor pada lerengnya. Dengan menggunakan getah pokok dan sekam dari kelapa, mereka menciptakan pori-pori serap, jalur-jalur hijau yang tidak menglongsor. Masing-masing tebalnya tiga inci dengan luas 17 inci persegi dan disusun seperti lantai keramik. Dalam beberapa minggu akar-akar tanaman akan bersatu menjadi tanah tanaman yang kukuh.

3. Roof Garden on Fifth Ave
Ini taman di sebuah bangunan di Fifth Ave, New York City. Khabarnya,Adegan filem spiderman bersama kekasihnya diambil di lokasi ini.

4. Taman di Atas Bangunan 40th Story HDB

5. Singapore School of Art and Design
Pereka bangunan sekolah seni dan rekabentuk di Singapora ini menciptakan ruang awam yang hijau pada lokasi-lokasi yang tidak diduga.
Terdapat pula kolam-kolam, pohon-pohon pelam, pulau-pulau kecil dan lain-lain yang sangat menarik dari segi estetika dan keindahan disampingkesegaran ruang hijau.

4. Ghibli Museum di Tokyo, Japan.

5. ACROS Fukoka Building, Jepang

6. Taman di Atas Atap Lantai Enam St. Luke’s International Hospital di Akashi, Tokyo

7. Taman di Atap Penthouse di New York
Ini adalah salah satu contoh atap bangunan orang-orang kaya di New York.

8. Taman di Atas Atap Klub Spa
Lokasinya di atap bangunan klub spa di Embarcadero section di San Francisco.

9. Taman Atap di Battery Park City Solaire
The Solaire, salah satu blok petempatan di New York yang dibina dengan konsep yang fokus pada persekitaran mesra.

10. City Hall building di Chicago
Untuk menjimat tenaga dan wang untuk kos pendingin ruangan semasa musim panas, sebuat taman hijau dicptakan di atas bangunan City Hall Chicago tahun 2000.
Semasa ini ribuan jenis tenaman tumbuh di sini dengan lebih dari 150 species tanaman dan mampu menjimatkan kos utiliti hingga $5000 dollar per-tahun.

10. The Australian Parliament Building di Canberra
Baru-baru ini bangunan parlimen Australia ini di-reka dengan atapnya yang hijau.

11. Atap Hijau Terluas di Dunia di Pabrik Ford
The Ford Motors Rouge Factory, direka oleh Bill McDonough, merupakan atap hijau terluas di dunia yang luasnya mencapai 454 ribu kaki persegi.

Sepertinya apa sahaja boleh ditanam di atas atap bangunan, kalau tidak percaya lihat gambar bangunan tua di Itali di bawah ini. Tapi yang ini sedikit keterlaluan. Mungkin bangunannya sendiri boleh rosak oleh tanamannya.

 
kusumakomp

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post