Rabu, 27 Juli 2011

4 jenis serangga yang dibenci tapi bermanfaat

Beberapa jenis serangga dibenci kerana menjijikkan dan kadang-kadang menyebarkan kuman penyebab berbagai penyakit merbahaya.
Di sudut lain, ternyata serangga ini memberikan manfaat tertentu bagi ekosistem global.

1. Nyamuk

Selain menyebarkan malaria, nyamuk juga menyebarkan  beberapa penyakit meerbahaya yang lain seperti demam berdarah, chikungnya dan kaki gajah. Tanpa ada kuman yang disebarkan, gigitannya itu sendiri sudah sangat mengesankan kerana menyebabkan gatal-gatal dan bintik kemerahan.

http://1.bp.blogspot.com/_Aw_BzLJDwZM/Rwkwa4nq5FI/AAAAAAAACD4/1k0UPoIKwk8/s320/top10_deadly_mosquito.jpg

Namun beberapa spesies memerlukan nyamuk dan larva atau jentik-jentiknya untuk dimakan. Misalnya katak, kelawar, malah  tumbuhan seperti kantong semar. Tanpa ada nyamuk, kepupusan atau pola migrasi binatang liar boleh berlaku.

2. Ulat Rengga

Dalam filem-filem horor, ulat ini  selalu digambarkan sebagai pemakan bangkai yang menyeramkan sekaligus menjijikkan. Malah  kadang-kadang berlebihan, kemunculannya pada mayat sering dikatakan sebagai azab orang berdosa.

http://2.bp.blogspot.com/_6LMq_wt22D4/TGu9F5rJ1SI/AAAAAAAABWU/HLz5bRGBtbU/s1600/maggot.jpg

Sedangkan dalam ilmu pengetahuan, ulat ini boleh dimanfaatkan untuk praktik perubatan yang disebut maggot debridement therapy (MDT). Ulat yang merupakan larva lalat atau kumbang itu diletakkan ke  luka dengan cara tertentu agar tidak merebak, sehingga boleh memakan bakteria yang menjadi punca penularan penyakit.

3. Lalat

Di mana ada sampah dan bau busuk, di situlah lalat akan selalu muncul. Kesan kotor sudah pasti melekat pada serangga terbang yang sukar sekali ditangkap dengan tangan kosong.
http://www.millenia.co.id/images/lalat.jpg
Sama seperti nyamuk, lalat juga diperlukan oleh beberapa spesies sebagai makanan utama. Selain itu, telur lalat akan menetas menjadi ulat dan membantu penguraian sampah dan material organik yang mengotori persekitaran.

4. Lipas

Permukaan badan yang berkilat tidak mengurangi kesan kotor serangga ini. Warna hitam dan antena lipas yang selalu bergerak sering merangsang tindak balas untuk mengambil penyapu untuk memukulkannya.

http://cdn.cisdel.com/wp-content/uploads/2010/12/09_COCKROACH.jpg

Sebenarnya lipas mempunyai perilaku hidup bersih yang seperti  dengan kucing, iaitu sering menjilat badannya sendiri agar sentiasa bersih / higienis . Di samping itu penyelidikan membuktikan otak lipas mengandungi  paduan  anti bakteria yang boleh membasmi kuman besar.gugling

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post