Selasa, 05 Juli 2011

5 aktor yang maut semasa pengambaran filem

Siapa tidak kenal Jacky Chan, aktor yang tak pernah mahumenggunakan jasa stuntman dalam setiap filem yang dimainkannya. Namun tidak semua aktor beruntung ketika memainkan peranannya secara langsung tanpa diganti stuntman. Berikut 5 aktor yang maut semasa shuting filem :

1. Bruce Lee

Aktor yang dilahirkan pada 27 November 1940 di San Francisco ini maut semasa menyelesaikan dubbing filem Enter (1940-11-27) The Dragon. Instruktur Martial Art ini maut di bilik mandi akibat bengkak diotaknya.

Berbagai spekulasi beredar atas kematian aktor ini. Ada yang menyebutkan Bruce Lee maut di racun. Namun ada juga yang menyebutkan Lee maut akibat ganja.


Bruce Lee


Bruce Lee besama gurunya Ipman

2. Brandon Lee

Seperti ayahnya Bruce Lee, Brandon maut semasa menyelesaikan filemnya. 31 Mac 1993 di Nort Carolina Studios, Wilmington NC, merupakan hari dimana shuting filem The Crow berbaki 8 hari.

Dalam sebuah adegan, Brandon yang memegang peranan Eric Draven membawa sebuah beg. Semasa aktor lawan Michael Masse ditugaskan menembak Eric tepat di beg yang dibawanya. Ternyata pistol yang digunakan Masse berpeluru tajam dan beg Eric berisi peledak asli.


Brandon Lee


Brandon Lee



3. Roy Kinnear
Semasa menyelesaikan filem The Return of the Musketeers, Roy Kinnear melakukan adegan menungang kuda.

Namun semasa shuting pada 20 September 1988 di Madrid Spanyol tersebut, Kinnear terjatuh dan mengalami patah tulang pinggang hingga nyawanya melayang.


Roy Kinnear dalam film The Return of the Musketeers


Roy Kinnear

4. Paul Mantz

Memegang peranan seorang pilot dalam filem The Flight of the Phoenix yang diproduksi pada 1965, Paul Mantz menolak menggunakan jasa stuntman dalam menerbangkan pesawat asli.

Mantz yang juga seorang pilot mengharapkan hasil maksima dari pengalamannya sebagai pilot. Namun kesalahan semasa maneuver take-off membuatkan pesawat jatuh. Sementara Bobby Rose stuntman yang duduk di samping Mantz dalam cockpit mengalami cedera serius.


Paul Mantz


Paul Mantz dalm film The Flight of the Phoenix

5. Victor “Vic” Morrow
Dalam pembuatan film Twilight Zone, Vic maut bersama dan aktor kanak-kanak Myca Dinh Le (7 tahun) dan Renee Shin-Yi (6 tahun).

Ketiga-tiganya maut dalam helikopter yang digunakan dalam filem tersebut semasa berada di ketinggian 8 meter. Jarak tersebut tidak cukup jauh untuk terhindar dari ledakan yang sengaja dibuat pada filem itu.


Victor “Vic” Morrow


Victor “Vic” Morrow
kaskus

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post