Sabtu, 16 Juli 2011

6 spesis binatang terkecil di dunia

Mungkin kerana berlainan genetik atau sebab lain yang menjadikannya kecil, namum spesis-spesis ini tetap hidup normal. 
1. Anjing terkecil di dunia
Ducky, seekor anjing di Massachusetts, USA, dengan 4,9 inci (12,4 cm), merupakan anjing yang masuk Guinness World Record untuk anjing terkecil di dunia. Anjing terkecil yang pernah memegang rekod sebelumnya menurut Guinness, adalah seekor Yorkshire Terrier yang mempunyai tinggi 2.8 inci.
2. Ular terkecil di dunia
 
 
Leptotyphlops Carlae adalah spesies ular terkecil di dunia, yang mempunyai panjang kurang dari 4 inci. Ditemui di kepulauan Karibia Barbados, Blair Hedges.

3. Ikan terkecil di dunia

 
Ikan terkecil di dunia ini ditemui pada Januari 2006 di pulau Sumatera Indonesia, dan merupakan spesies dari ikan gurami (Paedocypris Progenetica). Ini adalah ikan terkecil di dunia dengan panjang hanya 7,9 mm (0,3 inci)


4. Kucing terkecil di dunia

 
Kucing terkecil di dunia ini berusia 2 tahun dan terdapat di pusat Illinois, kucing ini mempunyai berat kira-kira tiga kilogram dan merupakan kucing terkecil yang masuk Guinness Book of World Records pada 2004.

5. Hamster terkecil di dunia


Hanya sedikit lebih besar daripada wang syiling 50 sen, Peewee adalah hamster terkecil di dunia dengan berat kurang dari satu auns, hamster ini berhenti membesar ketika ia berusia tiga minggu.

6. Sesumpah terkecil di dunia

 
Brookesia Minima adalah spesies sesumpah yang terkecil di dunia yang mempunyai panjang setengah inci. Ditemui di utara pantai barat Madagaskar.melorot

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post