Minggu, 31 Juli 2011

7 binatang bergerak paling lambat di dunia

Bila ada binatang tercepat didunia tentu ada juga binatang terlambat di dunia,, 7 binatang berikut ini adalah tujuh binatang dengan rekod pergerakan dari satu tempat ke tempat lainnya paling lambat di dunia

7. Koala (25mph)
 

Koala adalah mamalia marsupial yang bergerak perlahan-lahan dan binatang malam. Tangan dan kaki yang khusus disesuaikan untuk memanjat pokok. Koala tidur di pokok-poko kayu putih di siang hari. Koala adalah salah satu spesies yang dilindungi, tetapi terancam akibat hilangnya habitat.

6. Gila Monster (15mph)
 

Gila Monster adalah spesies mengkarung besar, awalnya ditemui di Amerika Syarikat dan Mexico utara selatan. Gila Monster mempunyai kaki yang kuat dan kuku panjang yang digunakan untuk menggali. Gila monster menghabiskan sebahagian besar waktu di liang bawah tanah. Gila monster biasanya makan tikus, anak arnab, dan telur burung yang ditemui di dalam tanah.

5. Dugung (13mph)

http://blogs.wvgazette.com/johnmccoy/files/2011/02/Manatee.jpg


Dugung adalah mamalia laut yang besar dan dungung juga dikenal sebagai lembu laut. Dugung mempunyai berat kira-kira lebih dari 500kg dan dapat membesar lebih dari 4,5 meter. Meskipun mempunyai ukuran besar, dugung boleh bertahan hidup hingga 70 tahun. 


Dugung menghabiskan sebahagian besar waktu pada tumbuhan dalam keadaan hangat, perairan cetek yang kurang lebih dua meter. Dugung adalah herbivor dan kerana itu hanya benar-benar memakan tumbuhan air seperti rumput laut dan alga .


4. Starfish (8mph)
 

Bintang laut umumnya ditemui dengan lima tangan yang melekat pada cakram pusat. Bintang laut tidak bergantung pada kerangka dan mempunyai sistem vaskular air hidrolik yang membantu bintang laut bergerak.

3. Three-Toed Sloth (0.15mph)
 

Three-Toed Sloth adalah anggota dari genus Bradypus dan keluarga Bradypodidae. Terkenal lambat bergerak, binatang yang malas. Yang berjalan pada kelajuan tertinggi 0,15 mph. Three-Toed Sloth sama ukuran dengan anjing kecil, dengan kepala dan badan mempunyai gabungan tinggi kira-kira  60 cm, dan binatang itu beratnya 3,5-4,5 kg.

2. Giant Tortoise (0.13mph)
 

Kura-kura raksasa merupakan ciri khas dari pulau tropika tertentu.Salah satu binatang di dunia yang paling lama hidup dengan rata-rata usia 100 tahun atau lebih. Penyu mempunyai kelajuan bervariasi menurut spesies. Kura-kura paling lambat di dunia telah dihitung mempunyai kelajuan 0,13 hingga 0,30 mph. Namun, ketikaberenang, kecepatannya bisa mencapai 22 mph.

1. Slug (0.03mph)
 

Fakta bahawa siput menjadi binatang paling lambat di dunia. Siput hanya mempunyai kelajuan maksimum 0,03 mph. Menjadikan binatang mudah untuk ditangkap sejak zaman prasejarah. Badan lembut berlendir siput kalah terhadap cuaca kering, sehingga siput hidup terbatas pada persekitaranlembab dan perlu bergerak ke tempat persembunyian ketika cuaca basah ke kering.Infounik

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post