Kamis, 26 Januari 2012

PRU 13 : Johor dalam bahaya bagi BN


Salam,

 http://www.umnojb.com.my/johor.gif
Ketika BN berangan-angan ingin merampaskembali negeri –negeri yang ditadbir oleh PR , tiba - tiba seorang pensyarah universitimembayangkan bahawa Johor berada dalam keadaan bahaya bagi BN.

Johor sebenarnya bukan lagi kubu kuat UMNOselepas pilihanraya 2008 apabila dua kerusi UMNO telah ditawan oleh PAS . Duaorang professional PAS telah berjaya memenangi kerusi Sungai Abong danMaharani.

Walaupun begitu , pilihanraya 2008 masihmenyaksikan pengaruh UMNO masih kuat di kebanyakan kerusi lain. Manakala undiorang Cina dan India walaupun berubah ke PR , tapi masih kecil hanya menjangkaupurata 55 % sahaja. 

Inilah yang menyebabkan UMNO masih memenangimajoriti kerusi di Johor walaupun jumlah pengundi bukan Melayu besar dikebanyakan kerusi di Johor.

Perubahan undi Cina yang tidak cukup besarini juga menyebabkan DAP cuma mampu menawan 1 kerusi Parlimen iaitu Bakri dan 4kerusi DUN iaitu Bentayan,Mengkibol, Skudai, Senai. MCA dan Gerakan masih mampubertahan di Johor walaupun tsunami melanda negeri-negeri lain.

Bagi pilihanraya umum ke 13, mood pengundiCina di Johor tidak lagi sama seperti pilihanraya 2008. Akibat rasisnya kempenUMNO dibantu oleh PERKASA dan NGO ciptaan UMNO. 

Kemarahan orang Cina terhadapUMNO ini disedari oleh PR . Oleh kerana itulah , PR melalui DAP terutamanyabegitu aktif mendaftar pengundi bukan Melayu.

Naib Presiden UMNO Shafie Afdal pernahmemberi amaran bahaya pertambahan pengundi bukan Melayu di Johor.


Pengundi India pula tidak banyak berubah ,UMNO mendakwa pengundi India sudah kembali kepada BN. Sebenarnya , pengundiIndia boleh berubah kepada PR dan kepada BN bergantung kepada pendekatan partipolitik ini terhadap orang India.   Maksudnya,pengundi India masih 50-50.

Hanya orang Melayu menjadi harapan UMNO diJohor . Namun begitu, terdapat perubahan orang Melayu terutama di kalangangenerasi muda dan pengundi Bandar. Kemenangan PAS di Sungai Abong  dan Maharani adalah bukti orang Melayuberubah.

Purata undi Melayu kepada PR masih di antara10 hingga 35 %. Ada kerusi  yang mencapai35% tapi banyak kerusi masih di bawah 25%.  Malah ada yang hanya 10%.

Perubahan pengundi Cina ini boleh menjangkau75% di kerusi ditandingi DAP dan 65 % di kerusi yang ditandingi PAS dan PKR.Maknanya, melebihi purata undi pada pilihanraya 2008 iaitu 55% .

Hakikat yang perlu ditelan oleh UMNO adalah, jika peratus undi Cina ini mencapai tahap 55% DAP sudah berjaya memperoleh 1parlimen dan 4 DUN. Manakala PAS mendapat 2 DUN. Berapa kerusi yang diperoleholeh PR jika undi orang Cina menjangkau sehingga lebih 60%?

Bagi kerusi DUN , UMNO dan BN cukup beradadi dalam kedudukan bahaya di  19 kerusiDUN dan 8 kerusi Parlimen yang mengandungi pengundi  Melayu di bawah 50 %.   

19 daripada 56 kerusi DUN sudah cukupmenjadikan PR pembangkang yang kuat. 8 daripada 26 kerusi Parlimen sudah banyakmembantu PR menuju Putrajaya. 

DUN : Pengundi Melayu bawah 50%

1.    Jementah
2.    Tenang
3.    Bekok
4.    Tangkak
5.    Bentayan(DAP)
6.    YongPeng
7.    Pengaram
8.    Layang-Layang
9.    Paloh
10. PuteriWangsa
11. JohorJaya
12. Stulang
13. PangkalanRanting
14. Skudai (DAP)
15. NusaJaya
16. BukitBatu
17. Senai(DAP)
18. Mengkibol(DAP)
19. PekanNanas

Parlimen : Pengundi Melayu bawah 50%

1.    Segamat
2.    Labis
3.    Bakri
4.    Tebrau
5.    PasirGudang
6.    GelangPatah
7.    Kulai
8.    Kluang

Terdapat 9 kerusi DUN dan 8 kerusi parlimenmempunyai jumlah pengundi Melayu di bawah 55%. Semua kerusi ini adalah tidakselesa bagi BN , PAS menang 2 kerusi di kerusi mempunyai jumlah pengundi Melayudi bawah 55%.
  
28kerusi DUN mempunyai pengundi Melayu di bawah 55% hanya memerlukan 1 kerusilagi bagi membolehkan PR memerintah Johor.

DUN : Pengundi Melayu bawah 55%

1.    BuluhKasap
2.    Pemanis
3.    Sg.Abong (PAS)
4.    Maharani(PAS)
5.    Tiram
6.    Permas
7.    Kempas
8.    BukitPermai
9.    Mahkota

Parlimen : Pengundi Melayu bawah 55%

1.    Sekijang
2.    Ledang
3.    BatuPahat
4.    SimpangRengam
5.    Sembrong
6.    JohorBahru
7.    Pulai
8.    TanjungPiai

Terdapat 6 kerusi DUN dan 1 kerusi parlimenyang mempunyai jumlah pengundi Melayu di bawah 60 %. Walaupun agak sukar kepadaPR namun tidak mustahil PR boleh merampas kerusi-kerusi ini. 

PR hanya mampu memerintah Johor  jika 34 kerusi DUN yang mempunyai pengundiMelayu di bawah 60% dapat ditawan PR. Manakala 17 kerusi parlimen pula sudahlebih daripada cukup membantu PR memerintah Malaysia.

DUN : Pengundi Melayu bawah 60%

1.    Kamelah
2.    Jorak
3.    Gambir
4.    BukitNaning
5.    ParitYani
6.    Sengarang

Parlimen : Pengundi Melayu bawah 60%

1.    AyerHitam

Berdasarkan fakta jumlah pengundi bukanMelayu yang besar inilah menyebabkan UMNO dan BN berada dalam kegelisahanmenghadapi PRU 13. Presiden UMNO juga mengetahui hakikat ini, justeru itutarikh pilihanraya juga mengambil kira mood pengundi di Johor. 

Jika silap perkiraan , UMNO bukan sahajatidak berjaya merampas kembali negeri yang diperintah PR. Sebaliknya, kubu kuatUMNO juga bakal terlepas kepada PR.

Wasalam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post