Jumat, 28 Oktober 2011

Tulahan : Ketua Penerangan Negeri dah OK, Ketua Penerangan kawasan jangan KO

Salam,

Penulis bersyukur  bila baca jamaah di Perak buat kursuskewartawanan dan pemberitaan untuk Ketua Penerangan jamaah kawasan. Ramai jugayang hadir untuk ambil ilmu dari Ahmad Lutfi dan Tarmizi Mohd Jam . 

Satu perkembangan yang baik ditunjukkan oleh KetuaPenerangan negeri yang baru. Web jamaah negeri pun dah diberi wajah baru dan aktif,sudah ada YOP TV, dan sudah rancang keluarkan buletin berkala untuk sebarkanmaklumat aktiviti jamaah kepada rakyat Perak.

Penulis nampakKetua Penerangan Negeri sudah laksana tugasnya mempopularkan jamaah bukanmempopularkan diri sendiri. Penulis yakin dengan kemampuan Ketua PeneranganNegeri  sejak beliau berada dalam sebagaipemimpin no 2 Dewan Pemuda negeri.

Cumanya , bagaimana Ketua Penerangan di kawasan ?bolehkah mengerakkan jentera penerangan kawasan. Kehadiran yang agak ramai kekursus ini mungkin boleh jadi tanda jentera penerangan kawasan akan bergerak.

4 tahun dulu pernah ada kursus yang sama diberioleh Ahmad Lutfi tapi tak ramai yang hadir. Penulis masa tu SU Jamaah kawasanhadir ganti Ketua Penerangan. 

Melalui kursus inilah ,penulis dapat ilmu tulisberita dan sejak hari itu sehingga sekarang rasanya dah beratus berita penulisbuat untuk masuk akhbar, blog dan web.

Mula-mula hanya masuk berita dalam web dan buletinberkala, hantar kepada harakah dan sekarang dah masuk akhbar harian, blog danfacebook.


Penulis tolong Ketua Penerangan kawasan untuksebarkan maklumat jamaah kawasan. Ketua Penerangan kawasan tak mampu nak buatkerja penulisan berita ini. Dia buat kerja penerangan lain, rancang ceramahkelompok dan ceramah besar.

Penulisan berita juga kena ada seninya, adacaranya. Ramai yang buat kenyataan akhbar beri kepada pemberita akhbar, lepastu tak siar. Kenapa? Kerana pemberita kena ambil masa nak ubah kenyataan akhbarjadi berita. Lebih baik hantar berita terus untuk senangkan pemberita, hanyaedit sikit-sikit sahaja.

Penulis sebenarnya dah perturunkan ilmu tulisberita ini kepada Ketua Penerangan Pemuda jamaah kawasan. Tapi mungkin diasibuk maka ilmu tu tak dapat digunakan lagi. Blog pemuda pun dah lama takupdate.

Bila fikir hal ini, timbul persoalan mampukahKetua Penerangan kawasan tulis berita? Mampu jika Ketua Penerangan masih muda, yang dah berumur boleh juga jika mahir guna komputer. 

Tapi bagi penulis takperlu pegang jawatan Ketua Penerangan , yang berkebolehan, yang tahu tulisberita boleh jadi wartawan jamaah untuk bantu Ketua Penerangan. Yang paling penting rajin dan bertanggungjawab baru kerja tu jalan.

Media jamaah bukan sekadar ceramah. Perlu gunasemua peluang yang ada web, blog, facebook, youtube, akhbar harian di samping buletin. 

Seperkara penting yang selalu jamaah kawasan tak ambil berat adalah gambar. Berita yangbaik perlu ada gambar sebagai bukti. Gambar juga sangat mempengaruhi pemikiranpembaca dan orang ramai. 

Tapi , sedih bila banyak aktiviti jamaah tidak dirakamdalam bentuk gambar . Ada jamaah kawasan yang kamera pun tak boleh nak belikerana tak nampak kepentingannya.

Penulis juga hadapi masalah dengan gambar, dulupenulis ada di Malaysia penulis akan pastikan ada yang ambil gambar aktiviti.Sekarang bila dok di luar negara , penulis hadapi masalah untuk dapatkan gambaraktiviti kerana tidak ada yang memperingatkan petugas jamaah. 

Kadang-kadanggambar ada, tak pandai guna email la pula. Bukan tak ada yang pandai guna emailtapi tak ambil berat perkara ini. Mungkin ada lepas ini yang tawar diri tolong email gambar kepada penulis.
Apa pun tahniah penulis kepada Ketua Penerangan Negeri , harap beliau teruskan usaha bantu Ketua Penerangan Kawasan. Jangan lemah semangat jika kehadiran tak tinggi, yang penting yang hadir tu balik boleh buat kerja tulis berita popularkan jamaah di kawasan masing-masing.

Kepada Ketua Penerangan kawasan dan petugas parti , bacalah tulisan penulis mengenai perkara ini yang ditulis dua tahun yang lalu. Bacalah semula....

ADAPELUANG TAPI TAK GUNA DAH TAK ADA NAK MARAH PULA

Cerita pasal peluang, penulis hairan denganpemimpin jamaah di kawasan yang tak mahu guna peluang hebahkan aktiviti jamaahterutama aktiviti kebajikan dalam akhbar harian RM 1.

Nak kata tidak ada yang pandai tulis berita, tidakjuga sebab ramai pemimpin jamaah yang keluar U, yang kerja kerajaan, yang jadicikgu.

Penulis pernah beri cadangan dalam muktamar pemuda negeri kepada pemimpinpemuda jamaah yang bagi tahu tak boleh nak ke depan kerana akujanji . 

Penulissaran kepada mereka tak perlulah ke depan, tak perlu tonjol diri sebaliknyabantu jamaah dengan kerja-kerja yang tak nampak tapi beri kesan kepadamasyarakat.

Penulis minta mereka bantu lujnah penerangan buat berita aktiviti jamaah untuksebaran umum atau melalui akhbar harian RM 1. Bukan payah pun, nak tolong atautidak sahaja.

Banyak berita terutama tentang program kebajikan kepada masyarakat yang bolehdihebah kepada umum. Berita ini akan menaikkan imej jamaah dan Ubn tak bolehtuduh jamaah tak bantu rakyat kerana rakyat tahu melalui berita yang tersebar.

Dulu tak da ruang langsung berita aktiviti jamaah dalam akhbar harian. Beritakebajikan jamaah kepada rakyat tak ramai yang tahu. Ubn guna peluang tuduhjamaah hanya pandai ceramah tapi tak buat aktiviti untuk bantu rakyat.

Masa tu pemimpin jamaah bagi alasan rakyat tak sokong jamaah kerana tak tahukerja kebajikan jamaah sebab tak masuk berita dalam akhbar harian. Semua akhbarharian hanya keluar berita Ubn tolong rakyat.

Sekarang dah ada peluang, gunalah peluang berbaik2 dengan pemberita . Merekamencari berita, berilah berita kepada mereka.

Lujnah penerangan tak perlu keluar kos nak cetak risalah berita, tak perlurumah ke rumah untuk hebahkan berita kebajikan jamaah. Hanya ambil gambar dantulis berita. Hari ini tulis, esok keluar berita.

Pernah perwakilan jamaah kawasan marah kepada harakah kerana tidak keluarberita aktiviti kawasan mereka. Bila ada peluang masuk akhbar harian RM1 tak dapun berita aktiviti kawasan keluar.

Harakah hanya dibaca ahli dan penyokong jamaah. Tapi akhbar harian RM 1, masukke semua rumah termasuk rumah penyokong kuat Ubn seluruh negeri.

Peluang ini masih tak digunakan oeh pemimpin jamaah kawasan. Di Perak, hanyapemuda negeri dan beberapa jamaah kawasan yang ambil peluang ini. Ada kawasanyang langsung tak da berita, sedangkan banyak aktiviti. Di negeri2 lain , lebihkurang begitulah juga.

Bukan tidak ada yang boleh bantu lujnah penerangan buat berita, tapi ada satusifat yang menyebabkan mereka tak mahu tolong iaitu sifat tak mahu orang laindapat nama , popular, dapat perhatian kerana keluar berita dalam akhbar harian.

Ada terdetik di hati mereka “ aku yang susah2, depa yang dapat nama. Manaboleh”

Kepada mereka penulis nak pesan. Walaupun orang tak tahu siapa yang buat berita, biarkanlah tapi inggatlah ganjaran pahala yang diperoleh kerana berita yangditulis menaikkan imej jamaah Islam, mengubah manusia daripada tidak menyokongkepada menyokong perjuangan Islam.

Wasalam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post