Minggu, 24 Juli 2011

Fakta-fakta menakutkan tentang bersin

Anda pernah bersin ? Bersin dapat disebabkan oleh udara sejuk, debu, asap, dll. Bersin berguna menjaga agar hidung tetap bersih (cleansing effect). Udara yang menghembus kuat dengan tekanan tinggi dari paru-paru mendorong keluar melalui hidung dan mulut.

Bersin merupakan salah satu tindakan tubuh yang sangat rumit, dan ternyata bersin itu mempunyaibeberapa fakta menakutkan. Sebaiknya anda baca dan jangan lakukan hal yang dapat membawa kepada bahaya bersin. Berikut beberapa faktanya :
  1. Bersin merestart tubuh kita Pada masa kita bersin, secara refleks maka otot-otot yang ada di muka kita menegang, dan jantung kita akan berhenti berdenyut atau berhenti berdegub untuk sementara. Setelah kita selesai bersin, maka jantung kita akan berdegub kembali
  2. Kekuatan bersinSemasa bersin, maka lendir atau benda-benda asing yang ada di mulut dan hidung akan keluar dengan kecepatan 100 mil per jam. Jika bersin terlalu kuat akan berisiko dapat meretakkan tulang rusuk.
  3. Bahaya ketika menahan bersinKetika anda menahan bersin, maka anda akan menahan tekanan bersin maka tubuh harus mengatasi perubahan akibat tekanan kuat yang masuk kembali ke dalam saluran pernafasan. Tekanan tersebut boleh  menyebabkan kerusakan pada gegendang telinga, selain itu risiko mengalami pecah pembuluh nadi di kepala dan leher mungkin boleh terjadi.
  4. Bersin mengeluarkan banyak sekali bakteriaKetika bersin maka tubuh akan mengeluarkan 100.000 kuman atau bakteri ke udara. Menurut John Pan, MD, Ketua Pusat Pengobatan Integratif di George Washington University Medical Center, bersin yang ditahan akan memaksa bakteria kembali masuk ke dalam rongga hidung dan telinga, sehingga boleh menimbulkan infeksi bagi tubuh kita.
  5. Risiko yang dialami jika membuka mata semasa bersin Semasa bersin, maka akan terjadi stres yang luar biasa pada tubuh, tekanan udara yang cukup penting terletak pada mata.Tekanan tambahan tersebut memang tidak akan membuat mata tersembul atau keluar (namun dapat saja terjadi). Tekanan itu akan membuat mata merasa tidak selesa. Sehingga secara refleks seseorang akan menutup matanya semasa bersin sebagai bentuk perlindungan. Jadi akan sukar untuk membuka mata semasa bersin.
Itulah beberapa fakta menakutkan mengenai bersin, namun jika anda  bersin tersebut secara normal, maka fungsi sebenarnya dari bersin tersebut akan anda rasakan.Joyhomework

KAEDAH ISLAM KETIKA BERSIN

Kita sering mendengar orang bersin. Malah kita pun sering melakukan bersin. Bagaimana kaedah Islam ketika kita bersin atau mendengar orang bersin? Berikut ini kaedahnya sesuai dengan yang diajarkan oleh Rasulullah sallallahu álaihi wasallam. 

1. Rasulullah sallallahu álaihi wasallam bersabda , “Apabila seseorang di antara kamu bersin, hendaklah mengucapkan,
الْحَمْدُ لِلَّهِ
[alhamdulillaah]
(Segala puji bagi Allah)

2. lantas saudara atau temannya mengucapkan,
يَرْحَمُكَ اللهُ
[Yarhamukallooh]
(Semoga Allah memberi rahmat kepa-daMu)

3. Bila teman atau saudaranya mengucapkan demikian, bacalah,
يَهْدِيْكُمُ اللهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ
[Yahdiikumullooh Wa Yushlihu Baalakum]
(Semoga Allah memberi petunjuk kepa-damu dan memperbaiki keadaanmu).” [HR. al-Bukhari 7/125]

Semoga kita boleh mengamalkan ajaran rasulullah yang berkaitan dengan bersin ini. Amin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post